Rustig en ontspannen verhuizen naar Zweden

Tussen het ophalen en afleveren van de goederen zit bij Van Rooijen Verhuizingen gemiddeld twee weken. “Dat lijkt misschien lang, maar het zorgt voor een ontspannen verhuizing”, weet Robin van Rooijen. Samen met zijn vader startte hij ruim tien jaar geleden een verhuisbedrijf gespecialiseerd in verhuizingen naar Zweden.

Rust is een van de eerste woorden waaraan Robin denkt bij Zweden. Een belangrijke reden voor hem en zijn vader om zich op dit land te richten. “Er is rust, ruimte en een prachtige natuur. Zweden is zo mooi, vooral in de winter. Je rijdt door de sneeuw en ziet onderweg herten en elanden.” Hetzelfde ontspannen gevoel hoopt het verhuisbedrijf op hun klanten over te dragen. Hun manier van werken draagt daaraan bij. “We halen de goederen op de afgesproken datum bij onze klanten op. De klanten vertrekken vervolgens met hun eerste levensbehoeften richting hun nieuwe woonplek. Ze hebben daarna even de tijd om uit te rusten en wat zaken te regelen. Na gemiddeld twee weken, als alles weer in wat rustiger vaarwater gekomen is, leveren we hun spullen af en kunnen ze op hun gemak uitpakken. Gaat alles te snel? Dan ontstaat er stress en is de verhuizing al snel een nare ervaring.”

Verhuispartijen combineren

De langere levertijd ontstaat doordat Van Rooijen Verhuizingen werkt met zogenaamde groupage-ritten. Ze rijden elke maandag naar Zweden en combineren daarbij meerdere verhuispartijen. “We streven ernaar dat de spullen binnen twee weken nadat wij ze hebben opgehaald bij de klant mee kunnen op transport. Natuurlijk houden we de klant goed op de hoogte en stellen we de leverweek in overleg vast. Ook als de chauffeur onderweg is, houdt hij contact over het exacte levermoment.” Door deze werkwijze kan Van Rooijen relatief goedkope verhuizingen aanbieden: “Klanten betalen alleen voor het aantal goederen dat ze meenemen. Daardoor is het ook aantrekkelijk voor bijvoorbeeld studenten die zes dozen willen verhuizen. We zijn een beetje de DHL van de verhuizers, maar dan met extra service.”

Geen tweede kans

Die extra service was voor Robin en zijn vader ruim tien jaar geleden de reden om een eigen bedrijf te beginnen. Voor die tijd werkten ze beiden bij een verhuisbedrijf. “Tijdens de financiële crisis dachten we: ‘We kunnen dit zelf ook, maar dan met een betere service’. Waar de klanten dat in terugzien? Ten eerste kunnen we het hele verhuisproces van A tot Z verzorgen. Als de klant dat wil, kunnen we de spullen demonteren en inpakken en ook weer uitpakken. Daarnaast gaan we zorgvuldig met de goederen om, we houden ons aan de gemaakte afspraken en communiceren goed gedurende het hele verhuistraject. We zijn erkende verhuizers. Ons personeel is opgeleid, ze weten waarmee ze bezig zijn. Als verhuisbedrijf help je een klant vaak maar één keer. Je hebt dus maar één kans om een goede indruk te maken en het goed te doen. We doen erg ons best om mensen blij te maken, dat geeft voldoening. Het is mooi om te horen dat klanten tevreden zijn en ons aanbevelen aan anderen.”

Zweedse hulp

De goede indruk die het bedrijf achterlaat, komt ook door de samenwerking met partijen in Zweden. Iets waar Robin trots op is: “Zweden zijn best stug en niet erg behulpzaam. We hebben vaak ‘nee’ moeten horen, maar werken inmiddels samen met een aantal lokale verhuisbedrijven in Zweden. Daardoor kunnen we hulp inschakelen van Zweedse verhuizers, bijvoorbeeld voor het uitladen van de spullen. Maar ook wanneer onze verhuislift kapotgaat, kunnen we snel mensen inschakelen voor de reparatie. Een belletje is voldoende.” Ook kan Van Rooijen gebruikmaken van opslagfaciliteiten in Zweden. “Kan iemand onverhoopt zijn huis nog niet in, bijvoorbeeld door coronamaatregelen of een andere tegenslag, dan hoeven de spullen niet helemaal terug naar Nederland maar gaan ze tijdelijk in de opslag in Zweden. Dat scheelt flink in de kosten.”

Van één naar drie wagens

Vader en zoon startten hun bedrijf met één verhuiswagen. Klanten kwamen bij een volgende verhuizing bij Van Rooijen Verhuizingen terug, de mond-totmondreclame was positief en dus kwamen er steeds meer aanvragen. “We werden bijna gedwongen om er een verhuiswagen bij te nemen”, lacht Robin. Inmiddels beschikt het bedrijf over drie verhuiswagens. Eén rijdt in Nederland en haalt de goederen op bij de klant, de andere twee rijden heen en weer richting Zweden, Finland en Denemarken. Verder groeien hoeft van Robin niet: “Het is nu overzichtelijk. Het team is niet te groot, waardoor de lijnen kort zijn en onze klanten vertrouwde gezichten zien bij het ophalen en afleveren van hun spullen. We hebben de juiste mensen om ons heen verzameld en kunnen de service verlenen die we willen. Daarin ligt onze sleutel tot succes.”

Meer informatie:

www.vanrooijen-verhuizingen.nl. Op de website vindt u onder ‘Ritoverzicht’ welke ritten er de komende weken al gepland staan.

About VertrekNL

Viermaal per jaar verschijnt VertrekNL, het grootste gedrukte én online magazine voor emigranten, expats en tweedehuisbezitters. In elke uitgave staat een land centraal via interviews, reportages, columns, juridisch advies, eten & drinken, (tweede) woningen en nog veel meer nuttige informatie over emigreren, zowel voor een korte- als voor een lange emigratie.