Nominatie 2: Een internationaal museum van de vrouw, Amerika e.a.

“Wereldwijd meer gelijkwaardigheid tussen man en vrouw”

Willem Schild heeft zijn idee al sinds 2010: een Internationaal Museum van de Vrouw of Museum of Society and Equality. Volgens Willem is dit idee heel levensvatbaar en zou het in elke wereldstad niet misstaan. Willem: “Ten eerste omdat je er een architectonisch hoogstandje van zou kunnen maken. Het motto van dit museum is namelijk: “ Through the eye of a woman”.

Volgens Willem zou je van de helft van de wereld kunnen zeggen dat vrouwen, om te beginnen in Nederland, pas sinds de jaren zeventig van de vorige eeuw volwaardig mogen en kunnen meedoen. En dan nog zijn er volgens hem gebreken in de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in zijn geboorteland. Willem: “Om over de rest van de wereld maar te zwijgen. In sommige landen doen ze het beter dan in Nederland, maar in de meeste landen van deze wereld is de vrouw, om John Lennon te parafraseren, nog steeds ‘The nigger of the world’.”

Het idee van Willem is om een museum te ontwikkelen met diverse zalen en thema’s: “Je zou er een internationaal ontmoetingscentrum van kunnen maken voor diverse onderwerpen. Je vestigt er een scala aan bedrijven in, waardoor je meerdere clientèle kunt trekken. Te denken valt aan een restaurant, een openbaar dakterras met bar, een beeldengalerij in de tuin eromheen, een kinderopvang, een bibliotheek, een bioscoop annex poppodium annex theaterzaal, modeshows, een museumwinkel en lezingen-/ vergaderruimtes.”

De te behandelen onderwerpen in themazalen zijn onder meer: ‘De geschiedenis van de Nederlandse vrouw en haar nieuwkomers’, ‘De biologie van de vrouw’, ‘De vrouw in de religie en filosofie’, ‘De vrouw in de sport en het bedrijfsleven’, ‘Recht en onrecht aangaande de vrouw’, ‘Vrouwelijke dieren’, ‘De vrouw door de ogen van de man (kunstenaars)’ en ‘De internationale positie van de vrouw’. Willem: “Het museum moet daarnaast geschikt worden gemaakt voor bezoeken door schoolklassen, zodat meisjes en jongens al vanaf groep 1 leren en zien dat er iets niet klopt in onze samenlevingen, maar dat dit wél te veranderen is als mannen en vrouwen dit WILLEN. Nederland is denk ik te  conservatief voor mijn idee – en misschien de rest van de wereld ook, maar als ik via de VertrekNL Ondernemersprijs een jaar lang promotie verkrijg, wordt het misschien iets: in New York, Brazilië, New Delhi, Beijing, Auckland, Ottawa, Kaapstad, Tel Aviv, Bagdad… Wie weet kun je er een Internationale keten van maken. Maar dan een keten die de mensheid daadwerkelijk vooruit helpt.”

Wilt u op Willem stemmen? Geef dan een like op onze facebookpagina: https://www.facebook.com/VertrekNL

Over Redactie

Al sinds 1999 een gespecialiseerde uitgeverij in (auto)biografieën en uitgever van de magazines VertrekNL en Bommelglossy. Het complete fonds is via deze site te bekijken en rechtstreeks te bestellen.