Living the German dream

Hoewel de meeste mensen vooral bekend zullen zijn met the American dream, vertrok het toenmalige dj-duo Floris van Onna (39) en Ingrid Muijs (33) in 2008 naar Berlijn, om daar hun dromen waar te maken. In eerste instantie omdat ze – na jaren in Amsterdam te hebben gewoond – behoefte hadden aan een nieuw avontuur. De Duitse markt bleek echter ook boordevol mogelijkheden te zitten voor het jonge stel.

Om hun droom uit te testen, besloot het koppel eerst een zomer in Berlijn door te brengen. Het idee was om als proefperiode een zomer lang te draaien op feesten en na een paar maanden definitief de knoop door te hakken. Al na een maand was de knoop door. “Na de eerste weken hadden we al zo veel leuke mensen ontmoet, op zulke leuke feesten en festivals gestaan en de stad dermate ontdekt dat we besloten ervoor te gaan en een permanent appartement in Berlijn te zoeken”, aldus Floris.

Een leven als dj-duo betekent lange nachten en regelmatig weekenden weg van huis zijn. Al snel na de verhuizing naar Berlijn besloot het stel dat het tijd werd voor een nieuwe uitdaging. Er werden verschillende mogelijkheden onderzocht, totdat Ingrid een nieuw, biologisch cosmeticaproduct uitprobeerde. Floris: “In Duitsland is biologisch eten een stuk normaler dan in Nederland. Toen Ingrid een keer als experiment een biologisch beautyproduct had besteld, viel het mij op dat er verder vrijwel geen biologische verzorgingsproducten in de Berlijnse schappen lagen die er goed uitzien. Hierop besloten wij een eigen beauty boutique te starten met biologische producten in een fris en hip jasje.”

Zo werden beautylijn Hiro Cosmetics en webshop Amazingy.com geboren. Het opzetten van een bedrijf in Duitsland is nog niet eenvoudig: door de veelheid aan regels en bureaucratische procedures kost het flink wat tijd en een lange adem om iets op te zetten. Ook is het zakendoen in Duitsland erg formeel. Floris: “In Nederland stelt de persoon bij de bank zich voor met zijn voornaam en ga je vaak meteen tutoyeren. In Duitsland is het echter gebruikelijk alle zakelijke contacten met ‘u’ aan te spreken, ook als je elkaar al langer kent”. In de bedrijfsformule werkt de Hollandse informele sfeer juist heel goed: klanten waarderen het vlotte karakter van het personeel en de persoonlijke benadering.

Bild_24fi by Maria Staggat

 

Na de geboorte van hun eigen bedrijf volgde in 2013 de geboorte van hun zoon. Het krijgen van een kind verandert je leven natuurlijk, maar ook het sociale leven van het stel is flink omgegooid. “Voorheen kenden we veel mensen uit de dj-scene en van feestjes. Na de geboorte van onze zoon leerden we steeds meer jonge ouders kennen. Dit gebeurde bijvoorbeeld op speelplaatsen en in parken, maar ook via Facebook-groepen. Gelukkig is Berlijn een erg jonge stad: vergeleken met andere steden hebben ‘Berliners’ gemiddeld de laagste leeftijd in Europa.”

Hoewel Floris en Ingrid een internationale vriendengroep hebben, merkt Floris dat het contact met andere Nederlanders op sommige vlakken toch het gemakkelijkst gaat. Dit komt volgens hem, naast de taal, vooral door de Nederlandse humor: “Het Nederlandse cynisme en sarcasme is voor Duitsers moeilijk te volgen. We zeggen weleens schertsend dat Duitsers geen gevoel voor humor hebben. Als ik tijdens een etentje een grapje maak, liggen de Nederlanders dubbel en kijken de Duitsers strak voor zich uit.”

Behalve het missen van familie is er eigenlijk niets dat het stel een terugkeer naar Nederland doet overwegen. “Berlijn is een ontzettend leuke stad en bovendien erg kindvriendelijk. Er zijn overal parken en speelplaatsen en ook de wet- en regelgeving voor werknemers met kinderen is heel gunstig. Ook met ons bedrijf gaat het goed; we hebben inmiddels twintig medewerkers in dienst. Dus eigenlijk kun je zeggen: we willen en kúnnen nu niet meer terug!”

Jorien van Andel, psycholoog
Aeffectivity Therapy + Coaching, www.aeffectivity.com

Aeffectivity is een psychologenpraktijk die zich richt op mensen met psychische klachten. Waar ter wereld je ook woont, Aeffectivity ondersteunt je om je gedachten te ordenen, je zelfgevoel te verstevigen en je effectviteit te hervinden.

About Redactie

Al sinds 1999 een gespecialiseerde uitgeverij in (auto)biografieën en uitgever van de magazines VertrekNL en Bommelglossy. Het complete fonds is via deze site te bekijken en rechtstreeks te bestellen.