Jungfrautours: Zwitserland ontdekken per trein.

Zwitserland kent het dichtste spoorwegnetwerk ter wereld. Logisch dus, dat reizen per trein hier ontzettend populair is, nog los van de punctualiteit van de SBB (het Zwitserse equivalent van de NS) en de prachtige panoramauitzichten. Zwitserland ontdekt u bij uitstek per trein, en voor de meest complete treinreizen bent u bij Jungfrau Tours aan het juiste adres. Directeur Robertus Laan vertelt over het bedrijf, haar geschiedenis en het populaire treinen in Zwitserland.

Robertus maakte als achtjarig jochie voor het eerst kennis met het land. Op vakantie met zijn ouders bezocht hij toen ook het hoogstgelegen treinstation van Europa aan de Jungfraubahn, de Junfraujoch: “De sneeuw, de bergen, de gletsjers en het reizen per trein maakten indruk. Ik was meteen verkocht, en als volwassene ging ik nog steeds vaak op vakantie naar Zwitserland. Daar oefende ik mijn hobby’s wandelen, bergbeklimmen en fotograferen uit. De liefde voor het land werd sterker. Toen ik de kans kreeg om via Amerika uiteindelijk in Zwitserland aan de slag te gaan, pakte ik die mogelijkheid met beide handen aan. Als je een passie hebt voor bergen en treinen, is Zwitserland hét land om in te wonen.”

Hoogste station van Europa

In Zwitserland bekleedde Robertus verschillende functies. In zijn baan bij de Zwitserse spoorwegen was hij verantwoordelijk voor de internationale nachttreinen. Hij maakte veel connecties binnen de toeristische sector. Handig voor het werk dat hij nu doet: sinds 2009 is hij als directeur actief bij de r Laan licht toe: “Hier in het Berner Oberland in Midden-Zwitserland kennen we een triologie van bergen, meestal worden ze in één adem genoemd: de Eiger, de Mönchen de Jungfrau. De Jungfrau is de meest bekende. Wat de Eiffeltoren is voor Parijs en de Rialtobrug voor Venetië, is de Jungfrau voor het Berner Oberland. Eind negentiende, begin twintigste eeuw besloot men een spoorbaan te realiseren om de top van de Jungfrau te kunnen bereiken – een enorme prestatie voor die tijd. De laatste zeven kilometer loopt via een tunnel door de Eiger en de Mönch naar de Jungfraujoch (Jungfraupas). Daar zijn ze gestopt met bouwen toen de Eerste Wereldoorlog uitbrak.” Tegenwoordig is het station op de Jungfraujoch met zijn 3454 meter het hoogste treinstation van Europa en de belangrijkste toeristische attractie van de regio. De Jungfraubahn trekt zo’n 1 miljoen bezoekers per jaar.

Van Jungfrautour naar Jungfrau Tours

Ook in de jaren tachtig was de Jungfraujoch een populaire attractie. Er was vooral vraag naar tours onder begeleiding van een gids die onderweg wetenswaardigheden kon vertellen. De Jungfraubahnen, exploiteur van het treinspoor richting de Jungfraujoch, besloot deze tours als een stukje service te gaan organiseren. Men noemde het ‘Jungfrautour’ en hieruit is uiteindelijk het huidige Jungfrau Tours ontstaan. Toenmalig directeur marketing van Jungfraubahnen, Rolf Widler, zag dat de begeleide tours naar de Jungfraujoch ontzettend in trek waren en besloot ook andere tours te gaan organiseren. Dit werden combinaties van treinreizen en hotelovernachtingen. Deze manier van reizen trok vooral Duitsers, Engelsen, Fransen en Amerikanen. In 1996 besloot de eigenaar van Jungfraubahnen de Jungfrau Tours-tak af te stoten: het bedrijf ging verder als zelfstandige onderneming en verhuisde naar het huidige adres in Interlaken. Laan: “In 2009 nam ik het bedrijf samen met een compagnon over en inmiddels ben ik eigenaar van alle aandelen. De naam Jungfrau Tours heb ik aangehouden. Het is een begrip, een gevestigde naam.”

In sneltreinvaart

Laan vervolgt: “De doelgroep is compleet veranderd in vergelijking met de jaren tachtig. Amerikanen komen nog steeds, vergezeld door Australiërs die graag iets van Europa willen zien. Duitsers, Engelsen en Fransen zien we niet meer zo veel, maar Chinezen, Indiërs en Arabieren hebben hun plek ingenomen. Vooral onder mensen uit Zuidoost-Azië is het treinreizen door Zwitserland een hype. Deze mensen hebben een weekje vakantie geboekt en reizen met een – hoe toepasselijk – sneltreinvaart door Europa.”

Golden Pass Line

Welke treinreis zou een aanrader zijn voor wie zich definitief wil gaan vestigen in Zwitserland? Laan: “Mijn advies zou zijn, bij een kennismakingsbezoek aan Zwitserland: boek de Golden Pass Line. Met deze reis reist u vanuit Zürich via Luzern, Interlaken, het Jungfraujoch en Montreux naar Genève. Het is een van de meest pittoreske panoramische treinroutes van Zwitserland. U ontdekt historische steden, geweldige landschappen en maar liefst acht schilderachtige meren. Binnen vier dagen maakt u kennis met het Duitse en Franstalige gedeelte én de verschillende culturen van Zwitserland. Het is ook goed mogelijk om de route naar eigen wens uit te breiden, flexibileit staat bij ons hoog in het vaandel. Ook erg praktisch: u kunt vanuit meerdere internationale vliegvelden arriveren of vertrekken.”

Tot slot wil hij nog graag meegeven: “Voor iedereen die definitief naar het buitenland vertrekt: kies met uw hart voor het land. Uw integratie in het land is van doorslaggevend succes voor uw verblijf en hangt ook zeker samen met de beheersing van de taal en het kennen van de cultuur. In Zwitserland spreekt men een Duits dialect, het beheersen van de taal opent deuren. Dat duurt misschien even hier in Zwitserland want de Zwitser kijkt graag de kat uit de boom, maar hebt u eenmaal het vertrouwen gewonnen, dan is dat ook meteen voor het leven. Word lid van een plaatselijke vereniging en laat expatgroepen links liggen. Reis vooral per trein, want ook daar komt u, naast veel toeristen uit Zuidoost-Azië, de lokale bevolking tegen.”

 

Voor treinfanaten

In de afgelopen drie jaar heeft Robertus Laan een nevenfunctie bekleed als projectleider van een uniek project met de Golden Pass Express. Deze trein rijdt deels over een normaal spoor en deels over smalspoor. Bij Zweisimmen dient men nu nog over te stappen. Laan: “Binnen het project zijn we bezig om een manier te vinden zodat de reizigers gewoon kunnen blijven zitten. Er is een investering gedaan in een systeem van ruim 100 miljoen franken: de trein wordt opgetild van het onderstel en de wielen worden mechanisch naar binnen of naar buiten versteld. Reizen per Golden Pass Express wordt zo nog comfortabeler.”

 

Meer informatie op:  www.jungfrautours.ch

Over Redactie

Al sinds 1999 een gespecialiseerde uitgeverij in (auto)biografieën en uitgever van de magazines VertrekNL en Bommelglossy. Het complete fonds is via deze site te bekijken en rechtstreeks te bestellen.