Een jaar met heel wat schoolreisjes

 

 

Meike (12), Ties (11) en Ama-rins (9) Hol maakten samen met hun ouders een bijzon­dere reis. Ze zeilden met een zeilboot over de Atlantische Oceaan en waren ruim één jaar onderweg. Meike: “De school namen we gewoon mee en mijn moeder gaf ons les.”

 

Het drietal is weer terug in Neder­land. Thuis in het Friese Beetster­zwaag. Meike zit in de 1e van het vwo-tto en krijgt de helft van haar vakken in het Engels. Haar broertje Ties lijkt dat ook wel wat voor als hij straks naar de middelbare school mag. Hij zit nu in groep 8 van de basisschool. Amarins, de jongste van het gezin, sloeg een klas over en zit in groep 7. Het afgelopen jaar kregen ze via de Wereld­school les aan boord van hun zeilboot.

Meike: “We voeren langs verschillende landen en eilanden. Vooral Marokko en Suriname vond ik prachtig.” Amarins: “Ja, de Sahara in Marokko was ontzettend mooi.” Ties: “Inderdaad, de Sahara dat was heel cool, je kunt daar snowboarden in het zand! En in Suriname gingen we op bezoek bij familie, ze hebben hun eigen visserij en ijsfabriek.” Mei­ke valt bij: “In Suriname gingen we ook naar Frederiksdorp, een plantage van vroeger, dat was erg interessant. Ook vierden we kerst en Oud en Nieuw in Paramaribo.” Ties: “Op Sint Eustatius beklommen we de krater van een vulkaan. Gelukkig werkt hij niet meer. Toch was het heel spannend.”

 

Cito-vakken via de Wereldschool

 

Maar naast alle bijzondere avonturen moest er soms ook iets aan school gedaan worden. Amarins: “We kregen veel verschillende schoolvakken aan boord. Rekenen, begrijpend lezen, taal en ook extra vakken zoals aard­rijkskunde, geschiedenis en natuur. Engels deden we soms, maar dat was eigenlijk niet zo nodig omdat je toch vaak al in het Engels moest praten.” De kinderen volgden alle drie een eigen programma van hun eigen groep. Ze moesten vaak zelfstandig aan de slag. Meike: “Gelukkig kon mijn moeder ons wel alles uitleggen. Meestal gingen we na het ontbijt een paar uur aan de slag voor school. Net wat de planning was van die dag.” “En we hadden heel veel educatieve schoolreis­jes”, grapt moeder Anneke. Meike vertelt verder: “Tijdens de oceaanoversteken waren we niet zo veel met school bezig. Je wordt toch wel misselijk als je je moet concentreren op je schoolboeken. Puzzelen, knutselen, mu­ziek luisteren en lezen lukte nog wel.” Ties: “En natuurlijk dolfijnen en walvissen kijken!” Meike: “Soms moesten we foto’s maken van toetsen en deze foto’s dan opsturen. Dan kre­gen we daar een cijfer voor. Meestal konden we ons werk zelf nakijken met antwoorden­boekjes. Aan boord zat ik in groep 8, daarom moest ik ook de Route 8-toets doen. Ik zat toen wel vijf uur lang achter de computer in een restaurant op Sint Maarten. Alleen daar was goede wifi. Ze gingen zelfs speciaal eerder open voor mij!”

 

Geen gym

 

Ties vond taal het leukste vak van de Wereldschool. “Het was niet zo moeilijk en ik was vaak snel klaar.” Amarins kiest voor begrijpend lezen als leukste vak. “Dat waren leuke opdrachten, ik houd namelijk van lezen.” Meike vond vooral de rekenlessen met Excel erg leuk en leerzaam: “Ik had nog niet eerder met Excel gewerkt, maar mijn vader kon me er goed bij helpen.” Toch hebben de drie ook hun oude school in Nederland soms wel gemist. Meike: “In Nederland zit je in een leuke, gezellige klas, aan boord was je altijd zelfstandig met school bezig. Op school in Nederland gingen we ook vaak gym­men en knutselen. Dat kon aan boord ook minder goed.” Amarins: “Ik miste vooral mijn vrienden en ook het gymmen. En in de pauze buitenspelen!” Ties miste niet zo veel: “Soms verlangde ik wel eventjes naar een kleine ruzie met een klasgenoot, gewoon een beetje gek doen.”

Ties en Amarins zijn het met elkaar eens. Ze zouden zo weer zo’n grote reis maken en hun school dan gewoon meenemen. Amarins: “Ik houd van avontuur, het maken van nieuwe vrienden, het genieten van de wind in de kuip en we hadden het ook erg gezellig met z’n allen!” Meike wil later nog wel gaan rei­zen, maar dan kortere vakanties: “De reis met de zeilboot was meer iets dat je één keer in je leven meemaakt, ik hoef eigenlijk niet nog eens een heel jaar weg.”

 

Voorkom een (taal)achterstand!

De Wereldschool biedt al sinds 1948 Ne­derlandse les aan voor kinderen van 2 tot 18 jaar. Ons advies: vergeet Nederland(s) niet! Al na een paar maanden lopen kinderen een taalachterstand op. Gaan jullie op reis of is er geen goede school in de buurt?Dan is volledig onderwijs via de Wereldschool een mogelijkheid.Waarom Nederlands afstandsonderwijs?

Zodat…

 

  • uw kinderen zonder achterstand kun­nen instromen (40% van de emigran­ten keert uiteindelijk weer terug);
  • uw kinderen kwalitatief onderwijs aangeboden krijgen (dit is niet in alle landen een garantie);
  • uw kinderen contact met familie en vrienden kunnen onderhouden (leuk voor opa en oma);
  • uw kinderen later de mogelijkheid heb­ben een studie in Nederland te volgen;
  • uw kinderen vanwege hun meertalig­heid bijzonder aantrekkelijk zijn op de arbeidsmarkt!

Voor meer info: Tel. 0320-229927/06-10760220

www.wereldschool.nl / info@wereldschool.nl

Over Redactie

Al sinds 1999 een gespecialiseerde uitgeverij in (auto)biografieën en uitgever van de magazines VertrekNL en Bommelglossy. Het complete fonds is via deze site te bekijken en rechtstreeks te bestellen.