Hazeleger Verhuisservice “Alle mogelijkheden zijn bespreekbaar”

Pas geleden teruggekomen uit Suriname voor een verhuizing: Errie Hazeleger van Hazeleger Verhuisservice. Zijn bedrijf heeft zich gespecialiseerd in verhuizingen naar populaire emigratiebestemmingen zoals Australië, Canada, Scandinavië en Nieuw-Zeeland. Over dit laatste land spreek ik met hem.

“Het verhuizen richting Nieuw-Zeeland is in 2003 begonnen”, vertelt Errie. “We werden benaderd door een potentiële klant, deze wilde er graag naartoe verhuizen. Ik heb toen een gesprek gehad en eerlijk uitgelegd dat we nog niet eerder een verhuizing naar Nieuw-Zeeland hadden verzorgd. We hebben het vertrouwen gekregen om de verhuizing toch uit te voeren. Ik heb direct contact gezocht met een douanebeambte. En zo is het balletje gaan rollen.”

Vaste partner

Inmiddels heeft Hazeleger Verhuisservice al heel wat verhuizingen richting Nieuw-Zeeland gedaan. Errie: “Iedere week hebben we wel een klant die naar Nieuw-Zeeland gaat verhuizen. Gemiddeld gaat het om zeker een volle container in de maand, soms zelfs wel drie containers per week.” Hazeleger werkt altijd met een vaste partner op het eiland. “Mijn zoon, die ook werkzaam is binnen het bedrijf, is vorig jaar voor een verhuizing naar Nieuw-Zeeland geweest. Wij vonden het belangrijk om te zien hoe het er daar aan toegaat. Op deze manier weten we waar we het over hebben.” Aan de andere kant van de oceaan worden de spullen door de partner ingeklaard, en indien nodig opgeslagen. Deze partij verzorgt ook de douanewerkzaamheden en de verdere verhuizing van de spullen tot in het nieuwe huis. Door deze samenwerking kan Hazeleger Verhuisservice een goed voorbereide verhuizing tegen een scherp tarief aanbieden. “Het mes snijdt aan twee kanten. Nederlanders en Europeanen die terugkeren uit Nieuw-Zeeland vangen wij hier weer op in de haven van Rotterdam. Deze week is er bijvoorbeeld een container aangekomen met spullen voor Zweden, Hongarije en Nederland. Voor onze Nieuw-Zeelandse partner handelen wij dat verder af.”

Kleinschalig en persoonlijk

“Mede omdat we een klein bedrijf zijn, onderscheiden we ons van andere bedrijven. Klanten hebben vrijwel altijd direct contact met mij. Het kleine, vriendelijke en persoonlijke van ons bedrijf spreekt mensen aan. We werken met korte lijntjes. Stel de container met huisraad komt al aan in Nieuw-Zeeland, maar de woonruimte van de klant is nog niet beschikbaar. In dat geval kunnen ze mij direct bellen en zorg ik ervoor dat het geregeld wordt. We hebben veel ervaring met wat we doen. Als mensen bijvoorbeeld een aantal verpakkingen medicijnen mee willen nemen, en vragen wat daar de consequenties van zijn, kunnen wij dit met een snel telefoontje checken bij een van onze vaste partners. Ook merken we dat er een groeiende vraag is naar opslagmogelijkheid. Mensenkiezen er tegenwoordig bij emigratie vaker voor om eerst hun woning te verkopen en gaan vervolgens gemeubileerd huren en hun visumaanvraag afwachten. Meubels en huisraad komen dan bij ons in opslag. Ook komt het voor dat mensen hun spullen, bij het succesvol verkregen hebben van een visum, bij onze partners in Nieuw-Zeeland in opslag doen. Alle mogelijkheden zijn bespreekbaar!”

Quarantaine

“Nieuw-Zeeland is een ‘clean’ land. Om te voorkomen dat je huisraad in quarantaine gaat, is het belangrijk dat alles wat je meeneemt goed schoon is. Zo wordt de stofzuiger bijvoorbeeld gecontroleerd en checken ze de bloempotten en de fietsen, en ook het gereedschap en de tuin set zal een inspectie ondergaan. Zaken waar je in eerste instantie helemaal niet aan denkt. En je moet je goed realiseren dat je je spullen zeker een week of tien kwijt bent. De boot is ongeveer zeven weken onderweg. Tel daar inpakken, inklaren, het controleren van de huisraad en een mogelijke quarantaineperiode bij op.” Hazeleger Verhuisservice is goed op de hoogte van de geldende regels en richtlijnen. Zo is het juiste visum belangrijk. Errie: “Om te voorkomen dat je invoerrechten moet betalen, is het goed om erop te letten dat je over het juiste visum beschikt. Heb je een toeristenvisum dan dien je invoerrechten te betalen. Maar heb je een PR (permanent resident-visum, red.) dan mogen je persoonlijke bezittingen vrij van invoerrechten worden ingevoerd.

Flexibel

Op de vraag wanneer je begint met het plannen van je verhuizing naar Nieuw-Zeeland, heeft Errie een duidelijk antwoord. Flexibiliteit staat bij hem voorop. “Voor ons maakt het qua tijd niet heel veel uit. Het is voor de klant erg moeilijk in te plannen. Het huis in Nederland verkopen, wachten tot het visum rond is en geschikte woonruimte in Nieuw-Zeeland zoeken… Dat zijn toch factoren waarvan je afhankelijk bent. Als het even kan, raad ik mensen aan om ons drie maanden van tevoren in te schakelen. Ik kan altijd iemand met potlood in de agenda zetten en dat zo weer uitgummen om te verplaatsen naar een beter tijdstip. Als verhuizende partij zijn wij erg flexibel, ook omdat we iedere week wel een verhuizing die kant op hebben. Het komt altijd goed, daar denk ik niet eens meer over na”, besluit de positieve Errie.

 

Meer weten over Nieuw Zeeland en verhuizingen ga naar:

www.hazelegerverhuizingen.nl

VertrekNL nummer 30 Nieuw-Zeeland

Over Redactie

Al sinds 1999 een gespecialiseerde uitgeverij in (auto)biografieën en uitgever van de magazines VertrekNL en Bommelglossy. Het complete fonds is via deze site te bekijken en rechtstreeks te bestellen.